Wat krijg je allemaal bij de Yaesu FTA-850L airband transceiver?
De Yaesu FTA-850L wordt geleverd met een 2200mAh lithium-Ion accu, een headset adapter, een 100-240Volt oplader, een 12VDC-voedingskabel, een oplaadstation, een batterijlade voor alkaline batterijen en een riemclip.
ILS-navigatie
Wanneer de Yaesu FTA-850L een ILS-signaal ontvangt, schakelt het display automatisch over naar het NAV-bandscherm dat een CDI (Course Deviation Indicator) toont op basis van het ontvangen signaal of het glide slope-signaal. De koers- en hoogteafwijkingen worden duidelijk weergegeven op het CDI-display, dit helpt bij de landingsnadering onder slechte weersomstandigheden.
VOR-navigatie
Wanneer de Yaesu FTA-850L een VOR-signaal ontvangt, schakelt het display automatisch over naar het NAV-bandscherm en toont de CDI. De bovenkant van de kompasroos geeft altijd de richting aan die is ingesteld als de OBS. De SOG (Speed Over Ground) wordt alleen weergegeven wanneer de FTA-850L interne GPS is geactiveerd en er een fix is verkregen.
Vluchtrouteweergave en navigatie
De functie Flight Route Navigation geeft de reisroute duidelijk weer, met een opsomming van de waypoints vanaf het vertrekpunt tot de eindbestemming, inclusief de huidige positie waar de navigatie wordt uitgevoerd. Route, locatie en reisstatus kunnen in één oogopslag worden bekeken. Navigatie wordt ook weergegeven op het duidelijk afleesbaar kleuren kompasscherm.
Weergave met dubbele frequentie
Het DD-scherm (Dual Frequency Display) van de Yaesu FTA-850L presenteert twee frequenties afzonderlijk aan de boven- en onderkant van het scherm. De meest recent afgestemde informatie (communicatie frequentie, geheugengroep en weerkanaal) wordt altijd automatisch ingesteld op het actieve kanaal. De doelmodus en het kanaal kunnen eenvoudig worden geschakeld tussen verschillende modi met behulp van het DD-scherm, zonder door de MEN te gaan.
- CDI (Course Deviation Indicator)
- SOG (Speed Over Ground)
- DD-scherm (Dual Frequency Display)
- Flight Route Navigation
- VOR-navigatie
- ILS-navigatie
Kenmerken Yaesu FTA-850L airband transceiver
- Frequentiebereik:
- TX: 118.000-136.9916
- RX: 108.000-136.9916 MHz (NAV and COM bands) / 329.150-335.000 (Glide slope)
- Frequentiestap: 8,33 kHz / 25 kHz /
- Kanalen: 400 kanalen met alfanumerieke tags van 14 tekens
- Bedrijfstemperatuur: -10℃ tot +60℃
- Voedingsspanning: 6,0 tot 9,5 Volt
- Stroomverbruik: Uitschakelen: 300 μA / Batterijbesparing aan: 125 mA / Squelch aan: 160 mA / Ontvangen: 300 mA / Zenden 1,8 Watt: 1,1 A
- Display: Extra groot 2,4-inch & TFT-kleurendisplay (240 x 320 pixels)
- Bluetooth: Versie: 4.2 / Klasse: 2
- Bluetooth-uitgangsvermogen: 2 dBm
- Batterijcapaciteit: Li-ion 2200 mAh (7,2 V)
- Accessoireconnector: 1-polige Yeasu-connector (Y)
- ILS-navigatiedisplay (Localizer en Glide Scope): Ja, wanneer de FTA-850L een ILS-signaal ontvangt, schakelt het display automatisch over naar het NAV-bandscherm
- VOR-navigatiedisplay: Ja, wanneer de FTA-850L een VOR-signaal ontvangt, schakelt het display automatisch over naar het NAV-bandscherm
- Vluchtrouteweergave en navigatie: Ja, de vluchtroutenavigatiefunctie geeft duidelijk de reisroute weer en vermeldt de waypoints
- Waypoint-navigatie
- NOAA Weerzender ontvangen
- NOAA-weerwaarschuwing
- Dubbele frequentieweergave
- Ruisonderdrukkingsfunctie voor zowel verzenden als ontvangen van audio
- Waterdichte index: IPx5
- GPS-functie: geïntegreerde 66-kanaals WAAS GPS-ontvanger
- Vox-functie: 5 niveaus
- Scanfunctie
- Dual Watch-functie
- Antenne-aansluiting: BNC
- Behuizing: Robuuste constructie gecertificeerd volgens MIL-STD-810H
- Afmetingen: L 34mm x H 132 mm x B 60mm
- Gewicht: 395 gram
Transmitter
- Uitgangsvermogen (Watt): Dragervermogen: 1,8 Watt / PEP: 6,0 Watt
- Valse emissie: >70 dB onder draaggolf
- Frequentiestabiliteit: Beter dan ±1 ppm (-10℃ tot +60℃)
- Modulatiesysteem: Amplitudemodulatie op laag niveau
- Type interne microfoon: condensator
- Impedantie externe microfoon: 150 Ohm
Receiver
- Gevoeligheid: Beter dan 0,8 μV (voor 6 dB S/N met 1 kHz, 30 % modulatie)
- Uitgangsvermogen audio: 0,8 W (16 Ω, THD10%)
- Ontvangstsysteem: Superheterodyne met dubbele conversie
- Middenfrequentie: VHF: 47,25 MHz / UHF: 46,35 MHz, 450 kHz
- Selectiviteit: >8 kHz/–6 dB @ 25 kHz kanaalafstand
- Aangrenzende kanaalselectiviteit: <25 kHz/–60 dB @ 25 kHz kanaalafstand
GPS Unit
- Receiver channels: 66 Channels
- Sensitivity: ≤ –147 dBm
- Time to first fix: Cold start: 1 minute typical / Hot start: 5 seconds typical
- Geodetic Datum: WGS84
Inhoud verpakking
- 1x Yaesu FTA-850L airband transceiver
- 1x Yaesu SBR-39LI 2200mAh 7,2Volt batterij
- 1x Yaesu SBH-11-SAD-25 Bureaulader met AC-adapter
- 1x Yaesu SRA-20A Spiraalvormige antenne
- 1x Yaesu SDD-12 sigarettenaansteker DC/DC converter
- 1x Yaesu SHB-11 Riemclip
- 1x Yaesu SCU-42 Headsetadapter
- 1x Yaesu SBT-12 Alkaline batterijhouder
- 1x Yaesu T9101648 USB-programmeerkabel (micro-USB / USB-A)
- 1x Yaesu L9190192 Ferrietkern*
- Handleiding in het Engels
*Ferrietkern (ferrite core) is een soort magnetische kern dat gemaakt is van ferriet waarop de wikkelingen van elektrische transformatoren en andere gewikkelde componenten zoals inductoren worden gevormd. Ferrietkernen worden gebruikt vanwege hun eigenschappen van hoge magnetische doorlaatbaarheid in combinatie met lage elektrische geleidbaarheid. Vanwege de relatief lage verliezen op hoge frequenties en worden ze ook veel gebruikt in de kernen van RF-transformatoren en inductoren zoals bij geschakelde voedingen en ferriet loopstick antennes voor AM radio ontvangers.
Ferrieten zijn keramische verbindingen van de overgangsmetalen met zuurstof, die ferrimagnetisch maar niet-geleidend zijn. Ferrieten die worden gebruikt in transformator- of elektromagnetische kernen bevatten ijzeroxiden gecombineerd met nikkel-, zink- en/of mangaanverbindingen. Ze hebben een lage coërciviteit en worden "zachte ferrieten" genoemd om ze te onderscheiden van "harde ferrieten", die een hoge coërciviteit hebben en worden gebruikt om ferrietmagneten te maken. De lage coërciviteit betekent dat de magnetisatie van het materiaal gemakkelijk van richting kan veranderen terwijl er zeer weinig energie wordt gedissipeerd (hysteresisverliezen). Tegelijkertijd voorkomt de hoge soortelijke weerstand van het materiaal wervelstromen in de kern, een andere bron van energieverlies.
Bron: wikipedia